Wizerunek restauracji a wizerunek personelu

Nie każdy sobie zdaje sprawę jak ważny jest wizerunek restauracji poprzez wygląd i zachowanie personelu. Tyczy się to całego personelu restauracji, kawiarni i barów. Standardem staje się już noszenie jednolitego uniformu przez wszystkich pracowników. Cały personel wygląda jednolicie i schludnie. Wiadomo, kto jest pracownikiem restauracji a kto gościem.  Są lokale o luźnej atmosferze, Maja taki ”swój styl”. Rozumiem to i akceptuję, bo takie lokale mają taką koncepcję. Są jednak lokale, w których personel chodzi ubrany jak chce.  Kelnerki chodzą w swoich bluzeczkach, koszulkach lub koszulach. Jeśli jeszcze można zaakceptować dolną część ubioru w postaci spodni lub spódniczki, bo są najczęściej czarne, to góra już powinna być jednolita a wręcz taka sama. Koszulki z logo, koszula z logo, może koszulka polo. Każda w takim samym kolorze i kroju. Ważnym elementem wizualnym są również fartuchy lub zapaski. Dopełniają one wizerunek, tworzą wizualną całość zarówno kelnera jak i restauracji, kawiarni, baru. Najlepiej, żeby fartuch był bez napisu firmy dostarczającej napoje bądź alkohole, co się również często zdarza. Wygląda to mało profesjonalnie. No chyba, że to jest Restauracja tej firmy J. Z dolnej części ubioru zostały buty. W niektórych lokalach typu kawiarnia czy jakiś Fast food mogą być sportowe bo personel jest schowany za ladą. Sportowe albo raczej wyglądające na sportowe można nosić w lokalach ze średniej półki, ale to tez nie jest do końca eleganckie. Jeśli są to już niech będą całe czarne bez białych pasków i innych oznaczeń. Natomiast w lokalach z wyższej półki obsługa kelnerska powinna chodzić w obuwiu wizytowym. Panowie półbuty, Panie baleriny. Temat butów wydaje się śmieszny. Otóż jest to jeden z elementów stroju, uniformu, który składa się na całość. Kelner jest reprezentantem restauracji, firmy lub sieci restauracji. Musi wyglądać schludnie, gdyż gość na podstawie wyglądu wyrabia sobie zdanie na temat miejsca a najczęściej patrzy się na twarz, ręce i obuwie.

Gość wyrabia również zdanie o lokalu na podstawie pracy kelnerów. To równie ważny aspekt wizerunku restauracji.  Kelner, niewidoczny dla gościa obiekt, znikający w momencie kiedy jest najbardziej potrzebny. Podanie drugiego dania to nie jest przerwa na papierosa. Naprawdę. To czas kiedy można uratować konfliktową sytuację związaną z daniem, które właśnie otrzymali goście. To czas, żeby zaproponować dodatkowe napoje. To czas, żeby dopieścić serwis. Kelnerze, przy stole siedzą Twoje pieniądze i reputacja Twojego pracodawcy. Kelner ma cały czas być w zasięgu wzroku gościa. Wielokrotnie spotykałem się ze znikającymi kelnerami. Mimo, że sam jestem z Gastro to i dla mnie nie wygląda to profesjonalnie. Podjąłeś wyzwanie bycia częścią tej społeczności to daj z siebie wszystko albo zmień pracę.

Coraz częściej obserwuję kucharzy, którzy paradują w swoich brudnych ciuchach po restauracji. Rozumiem, żeby kucharz był ubrany w kitel i fartuch, zapaskę i normalne obuwie kuchenne. Zdarza się, że musi wyjść i coś załatwić na sali, ale szwędanie się kucharza bez celu w brudnych spodniach, podkoszulce i dziurawych brudnych butach nie wygląda najlepiej dla gościa. Serio.

Jest takie powiedzenie, że je się oczami a pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dlatego wizerunek wszystkich pracowników gastronomii jest taki ważny.

Hand photo created by drobotdean – www.freepik.com